یک مولكول روده ای می تواند به كنترل قند خون كمک كند

29 ژانویه 2018-  اکثر ما می دانیم که انسولین نقش مهمی در حذف گلوکز اضافه از خون دارد، اما آیا می دانستید که انسولین تنها مولکولی نیست که در این روند دخیل است؟ مولکول دیگری که نقش مهمی دارد، پپتید شبه گلوکاگون1 یاGLP-1 است.
در حال حاضر پروفسورMarco Falasca  و تیمش از دانشگاه Curtin با حمایت مرکز دیابت استرالیا در حال بررسی راه هایی برای افزایش میزان تولید GLP-1 به منظور کنترل قند خون هستند.
 پروفسور Falasca گفت: ما می دانیم کهGLP-1 در هنگام غذا خوردن در روده آزاد می شود و نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد.ما همچنین می دانیم که در افراد مبتلا به دیابت، توانایی ترشح  GLP-1  کاهش می یابد، بنابراین آنچه که ما می خواهیم انجام دهیم، یافتن راهی برای افزایش تولید این مولکول توسط خود بدن است.
محققان تلاش کرده اند تا داروهایی که عملکرد GLP-1 را تقلید می کنند، تولید نمایند، اما این داروها چندان موفق نبوده اند، بنابراین ما سعی می کنیم رویکرد دیگری برای جبران کاهش این مولکول در بدن افراد مبتلا به دیابت بیابیم.
ما هم اکنون دریافته ایم که ترکیبی در بدن وجود دارد که متعلق به خانواده لیپیدها است و باعث تحریک تولید و ترشحGLP-1 می گردد. ما می خواهیم بدانیم که آیا این مولکول چربی یا مولکول های مشابه آن می توانند بعنوان دارو برای تحریک تولید و ترشح GLP-1 مورد استفاده قرار گیرند.ما امیدوارم، این رویکرد موفق آمیز باشد و بتواند به ابداع درمان جدیدی برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت منجر شود.

منبع:

https://www.diabetesaustralia.com.au/news/15475?type=research